Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóján két produkcióval is képviselteti magát Szeged a Budapesti Tavaszi Fesztiválon: az operatagozat a Don Sanche-t, a Szegedi Kortárs Balett a Dante szimfóniára Roberto Galvan koreográfiáját mutatja be.
– A Budapesti Tavaszi Fesztivál a nyáron keresett meg bennünket, hogy a tavaly nagy sikert aratott operaprodukciónkhoz, az Ory grófjához hasonlóan idén, a Liszt-emlékévben is tudnánk-e valamilyen hasonló előadást létrehozni. Liszt Ferenc életművéből következően ez nem lehetett más, mint gyermekkorában írt egyetlen operája, a Don Sanche. A történethez tartozik, hogy a tavalyi Rossini-produkció sikere nyomán Anger Ferenc rendező személyéhez is ragaszkodtak. Mivel a Don Sanche nem egy teljes estét betöltő darab, ezért a fesztivál szervezői, régi tervüket megvalósítva, a Szegedi Kortárs Balettet is felkérték egy új produkcióra – mondja Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója.
A balettegyüttes számára egy visszatérő vendég, Roberto Galvan komponált koreográfiát Liszt Ferenc Dante szimfóniájára. Ezt a táncprodukciót és a Don San- che-t pénteken mutatják be a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában a Thália Színházban. A második előadást ugyanott vasárnap tartják. A Don Sanche címszereplője László Boldizsár, a további főbb szerepekben Mester Viktóriát és Kálmán Pétert hallhatja a közönség. A közreműködő Szegedi Szimfonikus Zenekart Pál Tamás, a színház első karmestere dirigálja.
Gyüdi Sándor azt is elmondta: ebben a párosításban csak Budapesten játsszák a két darabot. A szegedi közönség a repertoár részeként majd a következő évadban láthatja a Liszt-operát, a balettprodukciót viszont már április 15-én bemutatják a nagyszínházban az Inferno címmel futó táncest első részeként.
A második részt A belső pokol címmel Juronics Tamás koreografálja – ugyancsak Liszt-művekre. Az Inferno-estet május 31-én a Művészetek Palotájában, a Fesztivál Színházban is bemutatja a Szegedi Kortárs Balett.
Csodagyerek Párizsban
A Liszt család 1823. december 11-én érkezett Párizsba, és Liszt Ádám már másnap kérte fia felvételét a híres konzervatóriumba, ahol azonban az igazgató, az olasz Cherubini azzal az indokkal utasította el, hogy külföldieket nem vehet fel. Az ifjú Liszt Ferenc ezért magántanárok segítségével folytatta tanulmányait, mellette estélyeken lépett fel, ahol virtuóz zongorajátékával pénzt kereshetett családja számára. Az első nyilvános párizsi koncertet 1824. március 7-én adta az olasz operában: óriási sikert aratott, mint egy újjászületett Mozartot ünnepelték. A sikerek láttán operakarmester tanára arra biztatta: komponáljon operát. Az akkor 12 éves Liszt Ferenc Claris de Floriannak a 18. században újraírt, eredetileg a középkorból származó tündérmeséje nyomán készült librettóra írt zenét. Az egyfelvonásos, francia nyelvű opera címe Don Sanche ou Le Chateau d’amour (Don Sanche, avagy a szerelem kastélya). Az ősbemutatót 1825. október 17-én tartották Párizsban, az előadást még háromszor megismételték.
Délmagyarország
2010.03.22.
Hollósi Zsolt