Tücsökciripelésként szól a nyitány, az énekesek hallhatósága miatt annyiszor áhított zene-
kari árokból, valami röhejes verbunkos-parafrázis hallik… De hát a 13 éves Liszt Ferikének
megbocsátjuk a vendégfogadói hangulatot, a színpadon megjelenő /Nyilvános/- Szerelem-
ház bizarr fejleményeket sejtet. WC-piktrogrammok jelzik a befelé igyekvő párok erotikus
alkalmasságát, Barabás Annamária, vörös stewardess dresszben feszítve, érett humorér-
zékkel énekli a Madame szólamát. László Boldizsár ugyan azt állítja, hogy ő Sanche lovag,
ám aligha van sansza Elzire hercegnő kegyeit elnyerni. Nehéz eldönteni, vajon komolyan
vehető-e az egész, de mikor a baldachinos ágyon holtukban is ölelkező királyi csontvázak
feltűnnek, majd koponyájuk összeroppan/!/ Alidor varázsló kezében, kiszakad belőlünk az
egészséges röhögés, – az erkélyen pedig az ó-operabarátok felháborodása: "de kérem, ez
mégiscsak egy Liszt-opera!?!" A folytatás azonban minket igazol: invenciózus paródia kere-
kedik Übü király modorában. A szép hercegnő, a veresegyházi asszonykórust idéző magyar
menyecskék élén, pártás főkötőben bokázik be, a korszellemet legfeljebb udvarhölgye, a
ritmusra bicegő Zavaros Eszter képviseli. A többfunkciós mankó ülőalkalmatosságként is
szolgál, magasba emelkedve Mester Viktória páratlan intenzitással énekel, szoknyaszalag-
jai szétterülve összefonódnak a körtáncban és úgy tapadnak rá, mint szűzi kényszerképze-
tei. A színészileg is nagyszerű kórus tagjai közben páronként surrannak be a szerelmi in-
tézmény kapuján, csak a visszautasított lovagi epekedik tovább.
Az Ory grófjával már nagy sikert aratott Anger Ferenc pregnáns ötletekkel fűszerezi ren-
dezését, játékvezetése példás és ami a legnagyobb erény: minden gondolatát végigviszi. A
sorompóból halálos dárda lészen, a hajléktalanból szatyros álmélkodó, a sírhalomból királyi
nyugágy. Egyéníteni képes minden egyes kórustagot, az énekeseket pedig erőteljes színé-
szi alakításokhoz segíti.
A kripta gyümölcsös lugassá szépüi, az alvó szépség előtt hárfás-kommandó gördül be, a
hölgyek látványos pengetőgesztusokkal kísérik éneküket. A hangszerek szülőszékké válnak,
zenére pottyannak világra az apróságok.
Kálmán Péter gonosz üldözőként jelenik meg, robusztus orgánumával félelmetes, le is győ-
zi slemil kihívóját, aki azonban hősi kiállásával elnyeri a királyi sarj szerelmét. A feltámadás
után már csak az egybekelés mennybemenetele van hátra, teljes a szerelmi diadal, amely
számunkra a kortárs operarendezés fényes győzelmét jelenti. Csak így lehet avult darabok
újjászületését biztosítani, hiszen nem muzeális értékekre vagyunk fogékonyak, hanem az
operajátszás színház felé hajló, kizárólag iróniával, humorral tálalt friss gyümölcseire.
Ha Budapest ki is marad a jövőben, vigyázó szemünket-fülünket Szegedre
http://www.toptipp.hu/szinhaz/alternativ.htm