Egy kortárs spanyol darab felolvasó-színházi előadásával készül a színházi világnapra kollégáival Barnák László, aki Danis Lídia címszereplésével elviszi az iskolákba is az Antigonét.
– A színházi világnapon, március 27-én, kedden délután 3 órától egy kortárs spanyol szerző, Jordi Galcerán A Grönholm-módszer című darabját mutatjuk be felolvasó-színházi formában a kisszínházban. A világnap egy olyan jeles alkalom, amely mellett nem szabad anélkül elmenni, hogy ne emlékezzünk meg róla. Ezt a darabot évekkel ezelőtt az Új Színház mutatta be Magyarországon; nagyon tetszett az előadás, izgalmasnak tartottam. Most olyan kortárs darabot szerettem volna választani, amely mai, aktuális problémákat feszeget, és a hétköznapjainkról mesél. Azért jutott eszembe, mert elsősorban arról a 30-as, 40-es generációról szól, amelynek fontos, hogy megfelelő egzisztenciát biztosító állása legyen. Egy multinacionális céghez megérkezik négy pályázó, és mindannyian ugyanazt az állást szeretnék elnyerni. Manapság gyakran megaláztatások árán is harcolni kell azért, hogy az emberek megtartsák a munkájukat, vagy előrelépést jelentő állást kapjanak. Meddig hajlandók elmenni, mit áldoznak fel ezért a versenyben – erről szól a négyszereplős, egyfelvonásos darab – mondja Barnák László színművész, a Szegedi Nemzeti Színház tagja, aki Borovics Tamással, Gömöri Krisztiánnal, Rédei Rolanddal és Borsos Beátával hozza létre az ingyenes felolvasószínházi produkciót.
A következő projektje is figyelmet érdemel: az NKA pályázatán elnyert támogatással Szophoklész Antigonéját mutatja be kollégáival gimnazistáknak az iskolájukban. – A diákok így közvetlenebbül találkozhatnak a színházzal, hiszen mi megyünk el hozzájuk. Egyre több színház indít hasonló projektet, mert a kultúrpolitika is támogatja az ilyen kezdeményezéseket. Fontosnak tartom az utánpótlást jelentő nézők kinevelését, hiszen a mai diákok olyan sok helyről kapnak rengeteg információt, hogy nem feltétlenül marad idejük, energiájuk, kíváncsiságuk színházba járni. A kötelező olvasmányokat is könnyebb úgy befogadni, ha élő, színházi formában találkoznak a művekkel, amelyeket önállóan olvasva esetleg meg sem értenek. Ezáltal közelebb kerülhetnek az irodalomhoz és a színházhoz is – véli Barnák László, aki azt is hozzáteszi: nagy az igény az irodalomtanárok részéről, így több előadást is kell tartaniuk, mint tervezték. – Van olyan iskola, ahol két osztályt is bezsúfolnak majd egy tanterembe, hogy minél többen láthassák az előadást.
Csongrád megyében kevés ilyen produkció született eddig, ezért szeretnénk folytatni a missziót. Szegeden kívül készülünk a szentesi drámai tagozatos Horváth Mihály Gimnáziumba, valamint Makóra is. Négyen adjuk elő a tantermi tragédiát: Antigonét Danis Lídia, Kreónt Pataki Ferenc alakítja. Az összes többi szerepet, Iszménét, az Őrt, Haimónt, Teiresziászt és a Hírnököt én játszom, illetve programszervezőnk, Maláj György lesz a Karvezető. Tervezzük, hogy felnőtteknek is bemutatjuk majd valahol ezt a produkciót.
Idén John Malkovich üzent
„Kívánom, hogy munkátok legyen nagyszerű és eredeti. Mély, megindító, elgondolkodtató és egyedi. Azt kívánom, hogy segítsen elgondolkodni azon, mit is jelent embernek lenni, és mindezt szívvel-lélekkel, őszintén, nyíltan és méltósággal tegyétek. Azt kívánom, hogy győzzétek le a viszontagságokat, a cenzúrát, a szegénységet és a nihilizmust, melyekkel közületek sokaknak meg kell küzdeni. Tehetséggel és kérlelhetetlenül tanítsatok arra, hogy a maguk összetettségében értsük meg az emberi érzelmeket. Ez egy egész élet munkája, amelyet alázattal és kíváncsisággal valósítsatok meg. Kívánom, hogy tehetségetek legjavát adva – és ez is csak kivételes és rövid pillanatokban lehetséges – sikerrel fogalmazzátok meg a ‘hogyan éljünk?’ alapvető kérdését. Így legyen!" – írja az idei, 50. színházi világnapi köszöntő megfogalmazására felkért világhírű színész, John Malkovich. Üzenetét Szegeden is felolvassák majd a március 27-i előadások előtt.
Alapanyag egy madridi kukából
„A Grönholm-módszer ötletének alapja megtörtént esemény. Néhány éve egy madridi kukában megtalálták egy szupermarketlánc személyzeti osztályán dolgozó alkalmazott feljegyzéseit azokról a nőkről, akik pénztárosi állásra jelentkeztek. A feljegyzésekben hemzsegtek a hímsoviniszta, idegengyűlölő, durva jellemzések. Ez az alkalmazott, annak tudatában, hogy rá osztották a kiválasztás szent misszióját, felhatalmazva érezte magát, hogy ilyen önkényesen nyilatkozzon olyan emberekről, akiket egyáltalán nem ismert. Elképzeltem ezeket a szerencsétlen nőket, ahogy igyekeznek jó benyomást kelteni a cég előtt, és próbálnak a vélt elvárásoknak megfelelően viselkedni, készen akár kisebb megaláztatásokra is, csak hogy megszerezzék a munkát, amire szükségük van" – írta a darabról a szerző, Jordi Galcerán.
Délmagyarország
2012.03.24.
Hollósi Zsolt