A közönség 14. alkalommal ítéli oda a szegedi színházi élet kitüntetéseit, a Dömötör-díjakat. Május 14-éig 10 kategóriában 30 jelöltre lehet voksolni a nyomtatott szavazólapokon vagy az interneten: www.domotordij.designer.hu. A döntés megkönnyítéséhez kritikák, beszámolók segítségével idézzük fel az emlékezetes alakításokat, produkciókat. A díjakat a május 19-i gálaesten adják át a 2011/2012-es évad legjobbjainak.
Legjobb férfi színészi alakítás
Kárász Zénó (Nő a múltból): „Frank, a negyvenes családapa – Kárász Zénó a jellegzetes szemüveggel feltűnően hasonlít Roland Schimmelpfennigre, a szerzőre – könyvvel a kezében a mellékhelyiségből szalad ki a csengetésre." (DM/DV)
Pataki Ferenc (Hedda Gabler): „Pataki Ferenc alakítása is telitalálat Jörgen Tesman szerepében: karikatúraszerűen, groteszk ízekkel ábrázolja az infantilis figurát; már-már retardáltnak mutatja Hedda professzori címre hajtó jelentéktelen, szürke férjét, aki regressziós tüneteket produkálva kisgyerekként gömbölyödik nagynénje karjaiba." (DM/DV)
Pindroch Csaba (Hétköznapi őrületek): „…Petr, akit nemrég hagyott el a nője, egy matracon alszik, az élete papírdobozokba rakosgatva hever körülötte. Pindroch Csaba pedig remekül ismeri ezt a fiút, akinek anyu szerint már meg kellett volna állapodnia valahol, felelősséget vállalva magáért, na de ki tudna felelősséget vállalni itt bármiért?" (7óra7)
Legjobb női színészi alakítás
Danis Lídia (Hedda Gabler): „…túlzásoktól mentesen, precízen, szinte eszköztelenül mutatja meg Hedda elfojtott szenvedélyességét, a benne dúló, de jól leplezett indulatokat. Hatásos jelenet, amikor Ejlert árulásának szimbólumát, új könyvének kéziratát szinte önkívületi állapotba kerülve ezernyi darabra tépi; a papírdarabok magasra szállnak, beborítják a színpadot." (DM/DV)
Fekete Gizi (Hétköznapi őrületek): „Fekete Gizi groteszkké színezett őszinte indulatokkal játssza a férjét és fiát hiperaktív szeretetével, örökös aggódásával szinte megfojtó Anyát, aki régi önkéntes véradóként feldolgozhatatlan tragédiaként éli meg, hogy vörösvérsejtjei megkottyantak." (DM/DV)
Kéner Gabriella (Nő a múltból): „Kéner Gabriella Claudiája semleges jelenség, amolyan „tipikus", begyepesedett nő. De milyen is lenne 19 év házasság után Frank oldalán?!" (Science Caffe)
Legjobb operaénekes
Balczó Péter (Pillangókisasszony): „Lehet, hogy Balczónak egy hőstenor szerep sok lenne, de Pinkerton nem olyan összetett figura, csak egy léha, figyelmetlen alak, aki nem eléggé érzékeny a környezetére. Szerencsére Balczó nem is próbál hősies lenni, viszont az első felvonás párbeszédeiben fesztelen és nagyvilági, a szerelmi kettősben érzékeny csábító, a harmadik felvonásban – szembesülve a következményekkel – kellően rémült, szinte sajnálatra méltó. Adekvát, zeneileg és hangilag is szép teljesítmény." (Café Momus)
László Boldizsár (Pillangókisasszony): „László Boldizsártól bohémebb Pinkertont kaptunk, és a tenorista azt is megmutatta: nem véletlenül egyre sikeresebb. (…) meggyőzően, mindvégig magas hőfokon, szenvedélyesen énekelte a szerepet." (DM/DV)
Bánvölgyi László kisplasztikája a díj
A május 19-i Dömötör-gálaműsornak a hagyományoknak megfelelően a nagyszínház ad otthont. Az East Side Story című estet Barnák László és Toronykőy Attila rendezi, a műsorvezetők: Vajda Júlia és Rédei Roland. Az életműdíjat az idei soros elnök, Bódi György vezette társadalmi kuratórium ítélte oda. A legjobb háttérmunkás díjáról a színház dolgozói titkos szavazással döntenek. A Dömötör-díj – amit a gálán minden győztes megkap – Bánvölgyi László szobrászművész Szent Demetert jobbjában lándzsával, baljában a róla elnevezett Dömötör-toronnyal ábrázoló, márványtalapzaton álló, bronzból készült kisplasztikája.
Szerekován János (Pillangókisasszony): „Goro szerepe nem olyan hálás, és nem is olyan könnyű. Talán Miméhez hasonlíthatnám. Pitiáner intrikus, aki véletlenül sem énekelheti túl a főszereplőket, ugyanakkor a karakternek nagyon is jelen kell lennie. Szerekován Jánosnak jutalomjáték." (Café Momus)
Legjobb opera-énekesnő
Kovács Éva (Pillangókisasszony): „…a színpad kegyetlen, olykor a legjobb hangi teljesítménynél is fontosabb a személyiség kisugárzása, a figura meggyőző ereje. Kovács Éva átlényegült Cso-cso-szánná, bájos, kíváncsi, naiv, erotikus bakfist formált, a néző így már nem azt figyelte, hol fogy el a levegője, melyik frázist nem győzi hangerővel, hanem elhitte neki: ő a Pillangókisasszony." (DM/DV)
Miksch Adrienn (Francesca da Rimini): „…tökéletes Francescát sikerült találni: dívához illő eleganciája, remek hangi adottsága, intelligens színpadi játéka egyaránt predesztinálja a címszerepre. Leginkább miatta érdemes megnézni a produkciót." (DM/DV)
Szonda Éva (Pillangókisasszony): „…empatikusabb, tragikusabb színezetű Suzukija feltétel nélküli odaadással, már-már anyai szeretettel
és intimitással vette körül az imádott Butterflyt." (DM/DV)
Legjobb rendező
Balikó Tamás (Hétköznapi őrületek): „Zelenka apró mozaikkockákból, kis mikrosztorikból építkezik; a darab végére azonban mégis összeáll az egységes kor- és kórkép, amit a produkciót rendező Balikó Tamás népszerű Republic- és Quimby-slágerekkel feldobva úgy mutat meg, hogy rögtön világos: nálunk sem nagyon más a helyzet, mint Prágában." (DM/DV)
Juronics Tamás (A fából faragott királyfi): „Balázs Béla meséjét 21. századi digitális videójátékként tálalják: ki-bejárást is lehetővé tevő, rafinált, felszabdalt, széles, fehér vászonfalra – és a táncosokra – vetítenek mozgó- és állóképeket. (…) Bartók Béla ma is friss és izgalmasan modernnek ható zenéjével kombinálva ez a dinamikus képi világ olyan elementáris hatású, hogy akár tánc nélkül is élvezni lehetne." (DM/DV)
Keresztes Attila (Hedda Gabler): „…lélektani mélységekbe hatolva analizálja az egyes figurákat, egymáshoz fűződő kapcsolataikat, és pontos képet ad egy látszólag irigylésre méltó, valójában működésképtelen házasságról. Keresztes Attilának harmadik szegedi rendezésében is sikerült ütőképes csapattá kovácsolnia színészeit…" (DM/DV)
Legjobb díszlettervező
Fodor Viola (Hedda Gabler): „Keresztes Attila (…) Fodor Viola IKEA-stílusú ülőhelyekkel és zongorával feldobott, skandináv egyszerűségében is elegáns, artisztikus, csupa fehér, hideg díszletével (…) különös atmoszférát teremt." (DM/DV)
Horesnyi Balázs (Hétköznapi őrületek): „Az ezredfordulós Prágában játszódó történetet Horesnyi Balázs díszlettervező egy békebeli, valaha jobb napokat látott, de mára teljesen lepusztult szecessziós bérházba helyezte, ahol a régi lift még működik, de az omladozó falak, a rozsdásodó vezetékek, a téglakupacok jelzik: elodázhatatlan a teljes rekonstrukció." (DM/DV)
Kentaur (West Side Story): „A díszletet és jelmezeket jegyző Kentaur – lassan a Juronics-előadások állandó társalkotója – ezúttal nem nőtt a rendező-koreográfus fölé. A West Side Story unásig ismert, koszlott New York-i bérházakat hátulról, oldalról és belülről mutató kulisszáit a rá jellemző ötletes apróságokkal tette változatossá." (Fidelio)
Legjobb jelmeztervező
Gyarmathy Ágnes (Veszedelmes viszonyok): „…királynői tartással tudja viselni Gyarmathy Ágnes pazar, korfestő jelmezeit, a rokokó parókákat. Ez is fontos, mert kosztümből aztán van bőven, egy vagyont költhettek rájuk, szabadon tobzódhatott a tervező – a főszereplők pedig gyakran öltözhetnek. Aki szeret szép ruhákat látni, eleve jól jár: a színházjegyért történelmi divatbemutatót is kap." (DM/DV)
Bianca Imelda Jeremias (Bosszúállók): „Üres, fehér térben hat fekete tonett székre ülteti a szélesre tupírozott fekete parókát viselő, fekete ruhába öltöztetett, fehérre maszkírozott nőket." (DM/DV)
Molnár Zsuzsa (Pillangókisasszony): „Gyönyörűek a címszereplő fehér, piros selyem ruhái, láthatóan külön gondot fordítottak a stílusos fekete parókákra is." (DM/DV)
Legjobb férfi mellékszereplő
Jakab Tamás (Hedda Gabler): „Jakab Tamás groteszk Brack bíróját, akinek hivatása szerint a polgári erkölcsök, értékek, törvények megtestesítőjének kellene lennie, leginkább azzal lehet jellemezni: moral insanity. Nem lehet röhögés nélkül kibírni, amikor az átdorbézolt éjszaka után fehér kerékpáron, tüllszoknyácskában megjelenik, és balettmozdulatokat produkál." (DM/DV)
Somló Gábor (West Side Story): „Fontos szerep jut ebben a szegedi színház örök epizodistája, Somló Gábor által abszolvált Schrank felügyelőnek, aki egyszerre hozza a rasszista provokátort és a kiváló pszichológust." (Fidelio)
Sorbán Csaba (Nő a múltból): „Sorbán Csaba hűen alakítja a tőle megkövetelt szerepet, hisztikkel és széles taglejtésekkel, mégis neki jár a legtragikusabb szerep: Romy áldozatául esik." (Science Caffe)
Legjobb női mellékszereplő
Erdélyi Timea (Hedda Gabler): „Az Elvstednét játszó Erdélyi Timea is bravúrosan rajzolja meg a gyötrődő, összezavarodott, ideggubanc asszony figuráját." (DM/DV)
Gidró Katalin (Nő a múltból): „Tinát emo style-ban, fekete angyalként Gidró Katalin formálja öntudatos kortárs tinédzserré." (DM/DV)
Sári Éva (West Side Story): „…a nagyszerű teljesítményt nyújtó Sári Éva egyszerre tud tüzes, fékezhetetlen szépség és érzékeny, megértő barát lenni." (Fidelio)
Legjobb táncos
Czár Gergely (A fából faragott királyfi): „A fal, amelyre a virágzást vetítik, a királyfi megjelenésével erdővé lényegül át. Czár Gergely értetlenkedő, de soha meg nem hátráló, öntudatos Taminót táncol el." (Revizor.hu)
Finta Gábor (A fából faragott királyfi): „Ezüstös, fémes dresszben, fülig érő, piros bohócmosollyal jelenik meg Fabábként Finta Gábor, aki a pantomimes előadási hagyományokra is utaló hatásos tánccal formálja meg a szerepet." (DM/DV)
Zsadon Flóra (Trakhiszi nők): „Fekete Déianeira is, akit Zsadon Flóra a féltékenység, a bosszú és a végzet asszonyává formál: a Nesszosz vérébe mártott köpeny kínszenvedéses halált hoz Héraklészre." (DM/DV)
Bánvölgyi László kisplasztikája a díj
A május 19-i Dömötör-gálaműsornak a hagyományoknak megfelelően a nagyszínház ad otthont. Az East Side Story című estet Barnák László és Toronykőy Attila rendezi, a műsorvezetők: Vajda Júlia és Rédei Roland. Az életműdíjat az idei soros elnök, Bódi György vezette társadalmi kuratórium ítélte oda. A legjobb háttérmunkás díjáról a színház dolgozói titkos szavazással döntenek. A Dömötör-díj – amit a gálán minden győztes megkap – Bánvölgyi László szobrászművész Szent Demetert jobbjában lándzsával, baljában a róla elnevezett Dömötör-toronnyal ábrázoló, márványtalapzaton álló, bronzból készült kisplasztikája
Délmagyarország
2012.05.05.
Hollósi Zsolt