Bár az operafesztivál nézői a szegedi társulat versenyprodukciójaként már láthatták az André Chénier-t, Umberto Giordano operájának bemutatóját ma este 7 órától tartják a nagyszínházban.
A fesztiválon is fellépett külföldi énekesekkel Gyüdi Sándor főigazgató vezényli a Nemzeti Premier-bérlet előadását. Bodolay Géza rendezésében a címszerepet a spanyol tenorista Eduardo Aladrén, Madeleine de Coigny szerepét a francia szoprán, Leila Zlassi énekli, a további szerepekben többek között Réti Attilát, Laczák Boglárkát, Altorjay Tamást, Szonda Évát, Vajda Júliát, Szerekován Jánost és Cseh Antalt láthatja a közönség.
Chénier visszatér LEILA ZLASSI ÉS EDUARDO ALADRÉN ÉNEKEL A MAI NEMZETI
PREMIER-BÉRLETES BEMUTATÓN
Gyüdi Sándor vezényletével ma 19 órától tartják az André Chénier című Giordano-opera bemutatóját a nagyszínházban. A két főszerepet újra az Armel-fesztivál két versenyzője énekli. – Minden évben az a taktikánk: ha a versenyzőink beválnak a fesztiválon, akkor visszahívjuk őket több előadásra is, hiszen egyes szereposztásban nem merünk kockáztatni egy olyan operát, amelyet sokszor szeretnénk játszani. Leila Zlassi és Eduardo Aladrén teljesítményével elégedettek vagyunk, ezért felkérést kaptak a Bodolay Géza rendezte André Chénier-produkciónk több októberi és novemberi előadására is. A manapság elérhető olcsó repülőjáratokkal már az útiköltség sem visszatartó erő: nem kerülnek jelentősen többe, mintha hazai énekest hívnánk vendégnek. Eduardo kezdettől fogva azt tartotta az operaverseny legnagyobb hozadékának, hogy a címszerepet egy jó színvonalú színházban, megfelelő partnerekkel jól "beénekelheti". Leila is örült, hogy az egyik szerepálmát itt elénekelhette; korábban, mint máshol, nagyobb színházakban, ezért ő is örömmel tér vissza – mondja Gyüdi Sándor, a ma esti hivatalos premier karmestere.
A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója azt is elárulta: a női főszerepben szombat este, a másik gárdával bemutatkozó Miksch Andriennt, a tavalyi fesztivál szegedi produkciójának címszereplőjét már a tavasszal felkérték, mert mindenképp szerették volna viszszahívni. A darabot is úgy választották, hogy ideális feladat legyen neki. – Adrienn úgy fogalmazott: a fesztivál fődíja számára Szeged; az, hogy visszahívjuk, produkciót építünk rá. Mi is azt mondjuk: a fesztivál olyan kiváló énekeseket hozott számunkra, mint Adam Diegel és Adrienn. Akkora társulatot lehet, hogy soha többé nem tudunk már felépíteni, amelyben minden főszerepre megvan az ideális énekes. De a fesztiválon munka közben is megismerünk olyan művészeket, akikre később is számíthatunk hangsúlyozza a színidirektor.
Az André Chenier-ből október-novemberre összesen tíz előadást terveztek, ami nagyobb széria, mint a tavalyi Francesca da Riminié volt.
– Az opera világában a cím az egyik legdöntőbb tényező, amely a közönséget vonzza.
Az Aida és a Carmen iránt mindig nagy az érdeklődés; a kevésbé ismert darabokra nem jönnek be olyan könynyen a nézők. Ezt a tavalyi tapasztalataink is megerősítették. Az André Chénier-t jobban ismeri a közönség; a 90-es évekből is sokaknak van még pozitív előadásemlékük – véli Gyüdi Sándor. – Az operairodalomban gyakori a történelem és az egyéni sors konfliktusának ábrázolása; Giordano darabja a francia forradalom korának viharos eseményeihez kapcsolódik, és a szerelmi szál is izgalmas benne. A cselekménye azonnal követhető, csodálatos dallamaival a szerző kiválóan játszik az érzelmi húrokon, könnyen bele lehet feledkezni a színes muzsikába.
Az operafesztiválról
– Az Armel-fesztivál mindenekelőtt arra jó: mi ennyi operabemutatót anyagi okokból és a kapacitásaink miatt sem tudnánk tartani. A kevesebb nézőt vonzó modern operákról így szinte le kellene mondanunk. A fesztivál viszont minden évadban több új produkcióval ellátja azt a szűkebb réteget is, amely a kortárs opera iránt komolyabban érdeklődik. A fesztivál megrendezésében – ami óriási feladat – házi-gazdaként örömmel részt vállalunk; ilyenkor a színház minden munkatársa keményen dolgozik.
Úgy érzem, mindenki egyre nagyobb kedvvel teszi ezt; jóleső büszkeség és elégedettség tölt el bennünket, hogy jól meg tudtuk csinálni. A külföldiek is elégedettek azzal a professzionális színházi közeggel, ami lehetővé teszi, hogy a produkciójuk kevés próbával is előadható itt – értékelte az operafesztivált Gyüdi Sándor.
Délmagyarország
2012.10.19.
Hollósi Zsolt