Vásárhelyen a Classic Club Singers
Hódmezővásárhelyen, a Bessenyei Ferenc Művelődési Központban szombaton 19 órától tartja bemutatkozó koncertjét a László Boldizsár vezetésével operaénekesekből alakult Classic Club Singers, amely Verdi-slágereket ad elő különleges szving-dzsessz hangszerelésben.
A Cotton Club Singers alapítója, a nemzetközi operavilágba is betört tenorista, László Boldizsár operista művésztársaival rendhagyó koncertprogramot állított össze a 2013-as Verdi-évre. Az Operaház két énekesével, a Dóm téren Carmenként nagy sikert aratott mezzoszopránnal, Mester Viktóriával és a Szegeden már több szerepben is bemutatkozott Geiger Lajos basszbaritonnal, valamint a helyi operatársulat fiatal szopránjával, Nánási Helgával közösen alapították a Classic Club Singers nevű formációt, amellyel szombat este különleges Verdi-műsorral mutatkoznak be Hódmezővásárhelyen.
– A Keresztapák csapatával énekeltünk nápolyi dalokat és néhány operaslágert is szvinges feldolgozásban. Már akkor kiderült, hogy kedveli ezeket az átiratokat a publikum. Geiger Lalival, aki nagyon szeretett volna már az operán kívül valami mást is énekelni, találtuk ki, hogy csináljunk egy Verdi-műsort a bicentenáriumra. A Nabucco híres Va pensiero-kórusát, a Brindisit a Traviatából, az Álarcosbálból Oszkár áriáját és a finálét, a Don Carlosból a Szabadság-kettőst és Eboli áriáját, A végzet hatalmából a Preziosilla-áriát, a Rigolettóból Gilda áriáját és a kvartettet, A trubadúrból a Di quella pirát választottuk ki, és készítettünk belőlük szvinges-dzsesszes feldolgozást. Mester Vikire való tekintettel van egy kakukktojás szám is a műsorban: Carmen belépője. Mi az eredeti kották alapján énekeltünk volna, de aztán változtattunk egy kicsit; például a Nabucco-kórust Cotton Club Singers-szerű dzsesszes átiratban adjuk elő – sorolja a koncert műsorszámait az ötletgazda, László Boldizsár, aki örül, ha ezzel az esttel új híveket lehet szerezni az operának, de nem ez volt az elsődleges céljuk. – Egyszerűen szerettünk volna egy olyan műsort létrehozni a Verdi-évre, amely nem számít klasszikus zenei koncertnek. Szimfonikus zenekari kísérettel mindannyian csináltunk már sok-sok operagálát, abban nem lett volna semmi különleges. Szeretném a koncertünkön közreműködő régi, RTL-es Fábry-show kitűnő héttagú dzsesszzenekarát is bemutatni egy új műfajban.
A Classic Club Singers youtube-os oldalán már meg is lehet nézni a Rigoletto-kvartett klipjét. Az énekesek úgy tervezik, mindenki halad tovább saját operai pályáján, ezt a projektet mellette fejlesztik majd tovább.
– Vannak persze veszélyei is az ilyen kalandozásnak. Már elkezdtük próbálni a szegedi Rigoletto-produkciót, amelyet Juronics Tamás rendezésében március 22-én mutatunk majd be a nagyszínházban. A fülemben állandóan két verzióban megy a kvartett: hallom az eredetit és a dzsesszes verziót is – mondja Boldizsár, aki már szervezi a további fellépéseket. Március 12-én Kecskeméten tartják a következő koncertet, és terveznek egy olyan estet is, amikor az első részben szimfonikus zenekarral adnák elő az operaslágerek eredeti verzióját, és a szünet után a szvinges-dzsesszes átirat következne.
Amerikanizált Rigoletto
Megosztotta a közönséget a New York-i Metropolitan szombaton közvetített Verdi-produkciója. A Tony-díjas rendező, Michael Mayer a Verdi-bicentenárium alkalmából amerikanizált, átértelmezett Rigolettót állított színpadra. A 16. századi Mantovában játszódó történetet az 1960-as évek elejére, az amerikai szórakoztatóipar és szerencsejáték-biznisz fellegvárába, Las Vegasba helyezte át. Marilyn Monroe-hasonmás volt Ceprano grófné, és a korszak más ikonikus figurái is felbukkantak az operában. Maddalena gogogirlként vonaglott a rúdon, Gilda pedig egy nagy Cadillac csomagtartójában végezte. Ezzel az ismerősebb közeggel igyekeztek közelebb hozni a régi történetet a mai nézőkhöz.
Délmagyarország
2013.02.19.
Hollósi Zsolt