Hoffmann meséi

2014-04-14 07:35

Juronics Tamás rendezésében, Pál Tamás vezényletével, László Boldizsár címszereplésével ma 19 órától mutatják be a nagyszínházban Offenbach népszerű operáját, a Hoffmann meséit.
Juronics Tamást tavalyi produkciójának, Verdi Rigolettójának sikere buzdította arra, hogy elfogadja a felkérést Offenbach operája, a Hoffmann meséi megrendezésére – árulta el a Kossuth-díjas koreográfus-rendező az operabarátok estjén.

– Pál Tamással, a produkció karmesterével egy olyan változatot állítottunk színpadra, amilyen még nem volt Magyarországon. Rengeteg olyan zenei egység szerepel benne, amely nem szokásos itthon: tíz évvel ezelőtt a kutatások eredményeképpen készült egy újabb összesítés a Hoffmann meséiből, amit azóta már világszerte játszanak.

Ebben a verzióban többek között Miklós szerepe sokkal hangsúlyosabbá, izgalmasabbá vált; a mi előadásunkban ki is kerekedik egy egészen más karakterré. Erős képi effektusok helyett ez a produkció inkább a szereplőkre, a művészekre koncentrál. Molnár Zsuzsa díszlettervezővel nagyon egyszerű színpadképben gondolkodtunk: negyven szék lesz a színpadon.

A szereplők egymás közötti viszonya és az izgalmas karakterek teszik érdekessé a játékot – fogalmazott Juronics Tamás, aki szerint nem véletlen, hogy a Mozartért rajongó Offenbach utalásokat helyezett el a darabban a Don Giovannira. – Ez a történet is igazából egy férfi és sok nő viszonyáról szól. Azt is mondhatnánk, a Hoffmann meséi akár anti-Don Giovanniként is olvasható: a költő tönkremegy a nőktől. Ugyanakkor Lindorfot lehet Hoffmann lényének sötét oldalának is tekinteni, így igazából ő teszi tönkre a nőket, nem pedig fordítva.

Érdekesség, hogy az operát nem franciául, hanem magyarul játssza a társulat – az eredeti nyelv elhagyása az utóbbi időben inkább csak vígoperáknál volt szokás. A Hoffmann szerepében bemutatkozó László Boldizsár kifejezetten üdvözölte ezt a megoldást: – Magyarul énekelve jobban ki tudom fejezni magam. Hoffmann rengeteg esendőséget árul el önmagáról, kitárulkozik a kocsma közepén, ezzel szerethető figurává válik – vélte a nemzetközi operaszínpadokon is egyre több sikert arató népszerű tenorista.
Az előadás további főbb szerepeiben a ma esti premieren Szemere Zitát (Olympia), Vajda Júliát (Giulietta), Kálnay Zsófiát (Miklós), Kónya Krisztinát (Antonia) és a négyes szerepekben – Lindorf, Coppelius, Dapertutto, Miracle – Kelemen Zoltánt és Szerekován Jánost (Andres, Cochenille, Pitichinaccio, Ferenc) láthatja-hallhatja a közönség.

A másik szereposztás szombat este 7-től lép színpadra: Nyári Zoltán (Hoffmann), Nánási Helga (Olympia), Heiter Melinda (Miklós), Kovács Éva (Antonia), Réti Attila (Lindorf, Coppelius, Dapertutto, Miracle) és Kóbor Tamás (Andres, Cochenille, Pitichinaccio, Ferenc).

Varsányi Anna mikroblogon foglalta össze a tudnivalókat az opera keletkezéséről, cselekményéről és a szerzőről: http://hoffmannmesei.word-
press.com.

 
A komponista halála után mutatták be

E. T. A. Hoffmann (1776–1822) három novellája – Homokember, Mese az elveszett tükörképről, Krespel tanácsos – alapján készült Jules Barbier és Michel Carré 1851-ben bemutatott színműve, a Les Contes d’Hoffmann (Hoffmann meséi). Barbier Offenbach unszolására írt librettót a dráma alapján, de a zeneszerző csak élete végén fogott a komponáláshoz, miután betegen hazatért amerikai útjáról. Offenbach halálakor, 1880 októberében még nem volt kész az opera, így Ernest Guiraud fejezte be. Mivel több kézirat is előkerült később, a műnek számos verziója van. Az ősbemutatót 1881. február 10-én Párizsban tartották, Budapesten 1882. április 15-én, a Népszínházban tűzték műsor

Délmagyarország
2014.04.11.