Valaha volt legnagyobb és legsokszínűbb fesztiválját rendezi meg a Magyar Állami Operaház május 18. és június 2. között. A Shakespeare400+ Fesztiválon az angol szerző halálának 400. évfordulója alkalmából három helyszínen 17 különféle adaptációt, köztük több bemutatót tűznek műsorra, a műsorfolyam sztárvendége a világhírű bariton, Bryn Terfel.
A Shakespeare400+ az Operaház tematikus Májusünnep-sorozatának 2016-os programfüzére, mely 16 nap 31 előadással három helyszínen – az Andrássy úti dalszínház mellett az Erkel Színházban és a Zeneakadémia Solti-termében – várja a közönséget. A shakespeare-i vonatkozású repertoárdarabok – A makrancos Kata balett, a Falstaff, a Macbeth, az Otello operák és a West Side Story musical – mellett négy bemutatót tartanak.
Magyarországon először látható a fiatal kortárs szerző, Thomas Adès A vihar című műve, amelyet a nemzetközileg is elismert német zenész és rendező, Ludger Engels állít színpadra. A művész 2005-től a közelmúltig az aacheni színház főrendezőjeként dolgozott, ma szabadúszóként alkot Európa-szerte. Thomas Adès 2004-es operája az ősbemutatón az akkor 32 éves szerző dirigálásával robbant be az operavilágba a londoni Covent Garden színpadáról. A május 21-ei, budapesti bemutatón Prospero szerepében Franco Pomponi, Arielként Laure Meloy áll színpadra. Partnereik a főbb szerepekben: Horváth István, Szántó Andrea, Balczó Péter és Tarjányi Tamás, a produkció dirigense Halász Péter. A premiert további három előadás követi.
Ermanno Wolf-Ferrari Sly című, háromfelvonásos operájának olasz nyelvű bemutatóját a Szegedi Nemzeti Színház művészeinek közreműködésével Göttinger Pál rendezi az Opera koprodukciójában. A librettó alapja A makrancos hölgy című Shakespeare-komédia prológjának Ravasz Kristóf-története. Egy londoni kocsma közkedvelt vendége, Christopher Sly költő egy alkalommal ájulásig issza magát, Westmoreland grófja pedig úgy dönt, megviccelik a poétát: előkelő ruhába öltöztetik, a palotába viszik, és elhitetik vele: ő maga a gróf, akiért szép „felesége”, Dolly imádkozik, hogy tíz évi álmából végre felébredjen… Az előadás karmestere Gyüdi Sándor, a címszereplő László Boldizsár. A produkció két alkalommal, május 27-én és 29-én látható az Erkel Színházban.
Ugyancsak különleges bemutatónak ígérkezik Benjamin Britten A szentivánéji álom című operája. Magyarországon igen ritkán kerül színre a mű, az Opera pedig még nem játszotta. A produkció a Zeneakadémia Ének Tanszékével közösen jön létre, helyszíne a Solti György Kamaraterem. A darab május 27-én és 29-én látható Szabó Máté rendezésében, Dominic Wheeler vezényletével. Az előadás főbb szerepeiben olyan fiatal művészek működnek közre, mint Meili Li, Horti Lilla, Brassói-Jőrös Andrea, Zou You, Puck szerepében pedig Paizs Miklós tűnik fel az énekes szólisták között.
Az Erkel Színház aulájában Otto Nicolai A windsori víg nők című daljátékát viszik színre az Operaház énekkarának művészei. A téma legismertebb operafeldolgozása Verdi nevéhez fűződik (Falstaff). Német nyelvterületen azonban Nicolai változata a legnépszerűbb (1849 óta), ám Magyarországon több mint 60 éve nem játszották. A Shakespeare400+ Fesztiválon Markó Róbert viszi színre a darabot május 24-én, vezényel: Erdélyi Dániel.
A Shakespeare400+ Fesztivál kiemelt programjainak sorában egyetlen szólóest szerepel: június 2-án a világhírű Bryn Terfel énekel az Opera színpadán. A sztárbariton 1990-ben debütált a Walesi Nemzeti Operaházban, majd az Angol Nemzeti Operában és Amerikában (Santa Fe) is bemutatkozott. Salzburg után a Covent Garden, majd a bécsi Staatsoper és a New York-i Metropolitan következett, majd Firenze és a milánói Scala közönségét is meghódította. Sikere gyakorlatilag a kezdetektől töretlen, fellépett Chicagóban, Párizsban, Sydneyben, San Franciscóban, Edinburgh-ben, Münchenben és Tokióban is, és már 1993-ban exkluzív szerződést írt alá a Deutsche Grammophon zenekiadóval. Budapesti áriaestjén – a fesztivál szellemiségéhez igazodva – műsora első felében Verdi Otellójából, a Macbethből és a Falstaffból is előad egy-egy áriát. Az esten közreműködik Sáfár Orsolya, László Boldizsár és a Magyar Állami Operaház Zenekara.
A fesztivál négy bemutatója mellett különleges eseményekkel, a shakespeare-i tematikába illő zenei csemegékkel várja a közönséget az Erkel Színházban. A koncertszerű előadások közül Szokolay Sándor Hamlet című operája látható elsőként, május 19-én. A címszerepben László Boldizsár, a főbb szerepekben: Laborfalvi Soós Béla, Meláth Andrea, Geiger Lajos, Fried Péter, Boncsér Gergely és Rőser Orsolya Hajnalka, vezényel: Kovács János.
Vincenzo Bellini Capuletek és Montague-k című művét a Rómeó és Júlia-történetből írt legszebb bel canto-operaként tartják számon. Az előadás különlegessége, hogy Rómeó nadrágszerep: mezzo-szopránra írta a szerző. Júliaként Kolonits Klárát láthatják, Rómeó alakjában pedig Vörös Szilvia mutatkozik be a Vashegyi György vezényelte produkcióban. Közreműködik a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Nemzeti Énekkar.
A veronai szerelmesek történetét Charles Gounod is feldolgozta. A Rómeó és Júlia 1865-ös bemutatója azonnali és hatalmas sikert hozott, azóta állandó repertoárdarabja a világ operaszínpadainak. A mű május 28-án Christian Badea vezényletével csendül fel, a címszerepben Szemere Zita és Jean-François Borras lép színpadra.
Az Erkel Színház kínálatában a Falstaff legújabb, az Operában bemutatott produkcióját is műsorra tűzik a fesztiválon május 20-án, 26-án pedig a Novák Péter rendezte nagy sikerű West Side Story is színre kerül.
Az Operában a shakespeare-i ihletésű előadások közül az idei évad egyik jelentős bemutatója, a Lear ismét látható a fesztiválon május 29-én – Jean-Pierre Ponnelle nagy hatású rendezését Anger Ferenc állította színpadra. A Macbeth Rálik Szilvia, Lado Ataneli és Rácz István főszereplésével látható Szinetár Miklós 2011-ben bemutatott színrevitelében május 22-én és 26-án, Renato Palumbo vezényletével.
A Shakespeare400+ Fesztivál zenekari koncerttel is várja közönségét az Operában. A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának hangversenyén, május 30-án Dvořák Otello nyitánya, Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziája és Mendelssohn: A szentivánéji álom – kísérőzenéje csendül fel Arthur Fagen irányításával, két kiváló fiatal énekesnő: Baráth Emőke és Vörös Szilvia, valamint a Magyar Állami Operaház Énekkara közreműködésével.
Az Opera kórusának művészei külön programmal is készülnek a Shakespeare400+ Fesztiválon belül. Előadásaik helyszíne az Erkel Színház aulája. Az Énekkari Művészek Minifesztiváljának része A windsori víg nők bemutatója, emellett pedig Cseppekben a tenger címmel, Shakespeare-áriák alcímmel adnak hangversenyt. A teljes műsorkínálat részét képezi az Opera gyermekkarának május 22-i koncertje, amely a Szent István-bazilikában hallható, címe: Angyalhangok – reneszánsz gyermekkari templomi szolgálat.
Különleges színfoltja lesz a sorozatnak a VIII. Henrik feleségei című kétszemélyes előadás, amely 27-én és 28-án 22:30-kor kezdődik az Opera Vörös Szalonjában. Téma: a házasság, a központi helyszín: VIII. Henrik udvara erotikától fülledt és besúgásoktól szennyes világ. Megcsalások, botrányok, rágalmak és igaz vádak, váló- és konstruált perek, haláli és halálos tréfák színhelye. Öt esküvő és öt temetés – avagy öt nő és egy férfi sorsa. Az előadásban elhangzanak: VIII. Henrik saját szerzeményei és versei, az udvarhoz kötődő költők remekei (Mészöly Dezső fordításában), Shakespeare színdarabjainak részletei (VIII. Henrik és Sir Thomas More), valamint romantikus operarészletek és kortárs zenék. Előadja Zavaros Eszter és Csémy Balázs.
A fesztivál nyitánya az Opera évadának utolsó, júniusi bemutatójából ad ízelítőt: május 18-án Purcell Tündérkirálynő című operájából hangzanak el részletek az Erkel aulájában, Nádasdy Ádám (nyelvész, költő, műfordító) Shakespeare-előadásának részeként.
A Nagy Shakespeare-maraton
A Magyar Állami Operaház Shakespeare400+ Fesztiválja arra is alkalom, hogy előadásonként csaknem 400 középiskolás diák és egyetemista – valamint tanáraik – vissza nem térő sorozatban élhessék át a nagy angol szerző máig ható művészetmegtermékenyítő erejét. A dalszínház gimnáziumokat, dráma tagozatos iskolákat, egyetemeket invitált a programra. A csatlakozó intézmények az Opera Nagyköveteinek segítségével fel is készítették növendékeiket a művek befogadására. A résztvevő diákok videofelvétellel dokumentálhatják „kalandjaikat”.
Program:
– május 18. Erkel Színház – Nyitóelőadás: Nádasdy Ádám nyelvész, költő, műfordító + Purcell: A tündérkirálynő (részletek)
– május 18. Operaház – Seregi-Goldmark: A makrancos Kata (k.: Seregi László)
– május 19. Erkel Színház – Szokolay: Hamlet (hangversenyszerű előadás) (v.: Kovács János)
– május 20. Erkel Színház – Verdi: Falstaff (r.: Arnaud Bernard)
– május 21. Operaház – Adès: A vihar (r.: Ludger Engels)
– május 22. Operaház – Verdi: Macbeth (r.: Szinetár Miklós)
– május 23. Erkel Színház – Bellini: Capuletek és Montague-k (hangversenyszerű előadás)
– május 24. Operaház – Verdi: Otello (r.: Stefano Poda)
– május 25. Zeneakadémia, Solti György kamaraterem – Britten: A szentivánéji álom (r.: Szabó Máté)
– május 26. Erkel Színház – Bernstein: West Side Story (r.: Novák Péter)
– május 27. Erkel Színház – Wolf-Ferrari: Sly (r.: Göttinger Pál)
– május 28. Erkel Színház – Gounod: Rómeó és Júlia (hangversenyszerű előadás)
– május 29. Operaház – Reimann: Lear (r.: Jean-Pierre Ponnelle, színpadra állította Anger Ferenc)
– május 30. Operaház – Mendelssohn: A szentivánéji álom (kísérőzene)
– május 31. Erkel Színház, foyer – Nicolai: A windsori víg nők (r.: a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója)
– június 2. Operaház – Bryn Terfel és Shakespeare (áriaest)
kultura.hu
2015.05.12.