Bájital, futball, gyermekáldás

2016-01-20 07:30

Galgóczy Judit és Pál Tamás a tuti nyerő páros: ha együtt csinálnak operát, az biztos siker. A kisszínházban pénteken bemutatott Szerelmi bájital aktuális áthallásokkal teli, szórakoztató, kortárs produkció. Nem csak operabarátoknak ajánlott.
A 18. századi falucska helyett a közelmúlt Olaszországában játszatja Galgóczy Judit Donizetti vígoperáját a kisszínházban. A beszédes jelmezeket is tervező Juhász Katalin színpadképe a háttérből ragyogó felhővel, a forgószínpadra helyezett zenekarral, a terepmintázatú falakra is felkúszó margarétákkal és a színes léggömbökkel egyszerre idézi Magritte és Fellini szürreálisba hajló, groteszk világát.

A produkció alapos zenei kidolgozottsága már a nyitány alatt feltűnt. A legjobb példa rá mégis talán Nemorino románca. A marokkói születésű, rokonszenves odaadással játszó Yanis Benabdallah kissé opálos, fénytelen, nem túl attraktív tenorján is úgy hangzott a nevezetes ária Pál Tamás stílusos, érzékeny dirigálásával és a szegedi szimfonikusok perfekt, muzikális játékával, hogy hosszan tombolt utána a közönség. Benedekffy Katalin szerelmes ponyvát olvasó, tűzrőlpattant, öntörvényű, vonzó és okos lánynak mutatta Adinát. Szép szopránja illik a szerephez, bár nem elég erőteljes, és egyelőre virtuozitásával sem ejtett ámulatba.

Cseh Antal viszont parádésan énekelte Dulcamara belépőjét. Ahogy a piros veterán Ford Mustangot vezetve begördült a színpadra, majd bravúrosan elhadarta a bölcsességek tárát, és bemutatta a csodadoktor minden problémát megoldó csodaszerét, azzal a legnagyobb elődökhöz is méltónak bizonyult. A bájital „meggyógyítja asszonyod, ha nem tud szülni magzatot" – a nép jótevője bizonyságképpen negyven cuki baba fotójával mobil plakátot is felállít. A fricskát kacagással honorálta a nézőtér. A kuruzsló figurája itt túlmutat önmagán, a kábítás és a tömegmanipuláció aktuálisan is értelmezhető egyetemes alakjává válik. Amikor a nagy mágus a kripli focistát is meggyógyítja, majd a futball-labda lufiként az égbe száll, lengethetik az olasz trikolórt, a közönség kimondatlanul is érzi: itthon vagyunk.
Öröm látni, Szélpál Szilveszter hogyan válik szerepről szerepre egyre jobbá, magabiztosabbá, profibbá. Terepszínű egyenruhában, dögcédulával a nyakában Belcore-ként lazán adta a macsó önelégültséggel hódító káplárt. Kacagtató Somogyvári Tímea Zita bővérű Giannettája is. Remek az egész női kar. Az előadás legviccesebb jelenete, amikor a ridiküllel mórikáló asszonyok hirtelen begerjedt amazonná válnak, előkapják fegyverüket, a vérvörös rúzst, és harci színnel felvértezve indulnak a Nemorino elleni bevetésre.

Galgóczy Judit és Pál Tamás a Macbeth után újabb eredeti hangvételű közös produkcióval bizonyította: ha a zenei igényesség találkozik az újat teremtő fantáziával, az elmélyült mesterségbeli tudással, alkotói intelligenciával, az opera nagyon is élő, mai színházi műfaj tud lenni. A roppant szórakoztató magyarul játszott Szerelmi bájital a műfaj szerelmesei számára is csemege, de azoknak is bátran ajánlható, akik most ismerkednek a műfajjal.

2016.01.18.
Délmagyarorszég
Hollósi Zsolt