Szegedi siker az Armel-fesztiválon

2014-11-18 15:06

Nagy szegedi sikerrel indult csütörtökön a Budapestre költözött Armel-operafesztivál: Toronykőy Attila rendezésében ősbemutatóként láthatta a közönség Marco Tutino A gyertyák csonkig égnek című egyfelvonásos operáját a Zeneakadémián.

– Annak ellenére, hogy Marco Tutino darabja kortárs opera, nagyon fülbemászó, első hallásra emészthető a zenéje, ami fontos a mai nézők számára. Márai Sándor kisregénye, A gyertyák csonkig égnek zseniális mű, de nehéz lenne izgalmasan színpadra tenni, ha Tutino nem talált volna ki egy remek dramaturgiai ötletet: keveri az idősíkokat. Az 1899-es vadászatot és az 1944-es történéseket folyton variálja. Ez a darabnak olyan lüktetést adott, ami nagyon jót tett a nem túl mozgalmas történetnek. Azt is jó ötletnek tartom, hogy az idős Henrik basszus, az idős Konrád bariton, a fiatal megfelelőjük pedig egy fachhal magasabb: bariton és tenor – mondta Toronykőy Attila, a Szegedi Nemzeti Színház idei versenyprodukciójának rendezője.

Két énekes is küzd az egyfelvonásos Tutino-operában a Budapestre költözött Armel-operaverseny legjobb férfi opera-előadó díjáért: az idős Henriket alakító szegedi basszista, Altorjay Tamás és az idős Konrádként bemutatkozó francia baritonista, Jean-Philippe Biojout. A további szerepekben Szélpál Szilvesztert (fiatal Henrik), Kiss Tivadart (fiatal Konrád), Kónya Krisztinát (Krisztina) és Laczák Boglárkát (Nini) láthatta a közönség csütörtökön a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében, ahol Gyüdi Sándor dirigálásával, a szegedi szimfonikusok közreműködésével olaszul mutatták be az operát. (Amikor december 5-én a kisszínházban is műsorra tűzik majd egy Donizetti-egyfelvonásossal párosítva, ugyanezzel a szereplőgárdával Csákovics Lajos magyar fordításával játsszák.)

Az új opera ötlete a 2010-es Armel-fesztiválra Szegedre látogató szerző, valamint Pál Tamás és Gyüdi Sándor karmesterek közötti beszélgetés során alakult ki. Olyan magyar irodalmi alapanyagot kerestek, ami Olaszországban is népszerű.


Interneten szavazhat a közönség

A szegedi produkció felvétele fél
évig elérhető a francia–német Arte televízió honlapján, ahol a német Die Glut, illetve a francia Les Braises címen található meg. A fesztiválon nemcsak az énekesek, hanem a produkciók is versenyeznek; az Arte franciául és németül olvasható weblapján a közönség ítéli oda az egyik legrangosabb díjat.


A szerző

A sikeres operakomponistának számító, idén hatvanéves olasz Marco Tutino nem ismeretlen szerző a szegedi publikum számára, hiszen a kilencvenes években a La Lupát és a Pugacsovot lehetett látni-hallani tőle a nagyszínházban. A 2009-es és a 2010-es Armel-fesztivál döntőjében A lakáj és a Vita című operája került színre nagy sikert aratva. Tutino az olasz színházi élet meghatározó egyénisége, évekig elnöke volt az operaigazgatók társaságának. Az új olasz opera ősbemutatóját nagy érdeklődés övezte Itáliában is: a Corriere della Sera kritikust is küldött a budapesti premierre.


– Szűnni nem akaró vastapssal fogadta a közönség az ősbemutatót és az előadás végén a színpadra lépő szerzőt. Hatalmas tapsot kapott Altorjay Tamás és a többi szereplő is, a rendezőt és a karmestert is zajosan ünnepelték. Euforikus hangulat alakult ki a zsúfolásig megtelt teremben – számolt be az ősbemutatóról Gyémánt Csilla színháztörténész, aki a fesztivált kezdetektől támogató Szegedi Operabarátok Egyesületének elnökeként különbuszt szervezett a civilszervezet érdeklődő tagjainak a premierre.

– A Márai-regény esszenciáját Tutino fantasztikusan ültette át az operába, szerencsésebben, mint a létező drámai színházi változatok. A rendező a díszletet és a jelmezeket tervező Molnár Zsuzsával roppant esztétikusan, látványosan, a kort hitelesen megidézve vitte színpadra a hatásos zenével, igényes énekszólamokkal megkomponált operát.

 

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szegedi_siker_az_armel-fesztivalon/2401780/