Szökevény csillagok

2014-11-17 10:06

Ősbemutatót tartanak ma 14 órától a Szegedi Nemzeti Színházban: a Tápén élő zeneszerző, Nagy Imre Erik Csukás István meséjére komponált gyerekoperáját, a Szökevény csillagokat Kardos Gábor vezényletével játssza az operatagozat.

Nagy Imre Erik karmester, komponista és zongorista, akinek nemzetközi zeneszerzői versenyeken aratott győzelmeiről már többször hírt adtunk, Csukás Istvánnal készült interjúkban olvasta, hogy az egykor hegedűművésznek készült Kossuth-díjas író zeneszerzőt keres, aki Szökevény csillagok című meséjéből gyerekoperát komponálna. A Tápén élő zeneszerző bemutatkozásképpen elküldte az írónak karácsonyi gyermekdalait és a versenyekre komponált műveit. Válaszul hamarosan megkapta az opera librettóját.
– Nagyjából 4-5 hónap alatt készültem el a komponálással, sietnem kellett, mert először arról volt szó, hogy majd csak jövő tavasszal tartjuk az ősbemutatót. Végül egész nyáron ezen dolgoztam, egyik kezemmel főztem, a másikkal írtam az operát, közben ápoltam a feleségemet, aki súlyos balesetet szenvedett. Augusztusban derült ki, hogy a premieren 18 tagú zenekarral szólal meg a darab, és majd csak jövő tavasszal, a családi darabok pécsi fesztiválján és az azt követő CD-felvételen játsszuk nagyzenekarral. A kisebb zenekar más hangszerelést kívánt – mondja Nagy Imre Erik, aki elsősorban az 5–12 éves korosztálynak ajánlja a darabot, ugyanakkor azt reméli, a gyerekeket a színházba elkísérő felnőttek is élvezik majd a produkciót.
– Már elkészítettük az opera Péter és a farkashoz hasonló, egyetlen mesélővel előadható nagyzenekari változatát. Gyüdi Sándor főigazgató úr azt mondta, majd a következő évadban, a Filharmónia koncertsorozatában tűzik műsorra. Nagy öröm számomra, mert ez az opera továbbélését jelenti. Magamban „láncszemoperának" neveztem el a darabot, mert kicsit fejbólintásnak szántam Kacsóh Pongrác és a magyar zenei hagyományok felé. A finálé előtti szám szinte már musicales hangulatot idéz, a nyitány pedig olyan akciódús, hogy akár filmzene is lehetne. Örülök, hogy az énekesek szívesen éneklik, ennél nagyobb elismerést nem kaphat egy zeneszerző – vallja a komponista. Kardos Gábor vezényletével a Fecskefiút Szélpál Szilveszter, a Rózsalányt Horák Renáta, a Gereblyét Piskolti László, a Hordót Altorjay Tamás, a Létrát Laczák Boglárka, a Gazdát Pálfi Zoltán, a Mostohát Vajda Júlia alakítja a ma 14 órakor kezdődő nagyszínházi premieren.
– Sándor János rendező a díszletet megálmodó Molnár Zsuzsával és Varjas Zsófi jelmeztervezővel nagyszerű, igényes képi világot talált ki. Sándor Jánossal a nyolcvanas években sokat dolgoztunk együtt olyan szegedi sikerprodukciókban, mint a Hegedűs a háztetőn és a Hair, amire ma is sokan szívesen emlékeznek. Most szinte úgy folytattuk, mintha közben nem telt volna el negyedszázad – meséli Nagy Imre Erik. Ave Mariája kapcsán most Bach második felesége, az énekesnő Anna Magdalena Bach figurája foglalkoztatja, lehet, hogy következő kamaraoperáját róla írja.

A mese dióhéjban

A mese Csukás Istvánra jellemző világot tükröz: a gazda a szemétdombra hajítja a kicsorbult gereblyét, a törött létrát és a lyukas hordót, mégis dühbe gurul, mikor a szerszámok elszöknek. A béresét, Fecskefiút küldi utánuk, de mivel vele is rosszul bánik, a fiú csatlakozik a szökevényekhez. Hozzájuk csapódik még Rózsalány is, aki gonosz mostohája elől menekül. A zsarnok gazda és a mostoha boszorka üldözőbe veszi a kis csapatot. Ám amikor Meseország határához érnek, furcsa dolog történik. A vége: happy end.

Délmagyarország
2014.11.14.