A Szegedi Nemzeti Színház operatársulata Ferkay Tamás rendezésében, Pál Tamás dirigálásával ma 19 órától mutatja be a Pillangókisasszonyt. A másik szereposztást szombat este láthatja a közönség.
A szegedi operajátszásban Vaszy Viktor óta két irány egyszerre van jelen: a felfedezendő újdonságok és a ritkán látható régi művek mellett a műfaj legértékesebb, legnépszerűbb slágerdarabjait is rendszeresen műsorra tűzik. Az operairodalom legtöbbet játszott remekművei közé tartozik a Pillangókisasszony, amit most az Ausztriában élő, világszerte dolgozó színész és zenés színházi rendező, Ferkay Tamás állított színpadra a díszletet és a jelmezeket tervező Molnár Zsuzsa új színpadképében.
Ferkay szerint az ilyen ismert, sokat játszott darabok esetén azt szokták kérdezni a rendezőktől: mi az új, mi a más a koncepciójában. – Az én törekvésem nem a más, hanem a jó. Megpróbálom megvalósítani mai szemmel, mai nézőpontból ennek a pszichológiai drámának a közvetítését a mai közönség felé. Ez nem a történet megváltoztatását jelenti, hanem a történeten belüli ötletekkel az interpretáció világosságát. Ez az opera zenébe foglalt pszichológiai dráma, amelynek dialógusai kitűnően meg vannak fogalmazva. Meggyőződésem, hogy ezt a szövegkönyvet zene nélkül is remekül el lehetne játszani, Puccini zseniális mélysége, ős színházi rafinériája ezzel a zenével a darab értékén alapvetően nem lendít. Feladatunk elsősorban az, hogy a mai drámát eljátsszuk. Mert manapság is könnyen megtörténik, hogy egy jobbfajta német hivatalnok öregkorában elmegy a Fülöp-szigetekre, és bevásárol egy fiatal nőt, hogy otthon legyen kivel dicsekedni. Nem lesz véletlen, ha a néző ilyen párhuzamokat fedez fel az előadásban anélkül, hogy a történetet megváltoztattuk volna. A történet mai és aktuális, ezért a szereplőktől is azt kértük, hogy mély pszichológiai hitelességgel, egymásra figyelve, önsajnálkozás és pátosz nélkül ne csak énekeljék el, hanem játsszák is el a drámát – hangsúlyozza Ferkay Tamás.
Pál Tamás, a színház első karmestere vezényli a mai premiert, aki már fél évszázada foglalkozik ezzel az operával, és több mint százszor dirigálta. Elmesélte: 11 évesen látta először az Operaházban a legendás Orosz Júlia címszereplésével, akit több mint két évtizeddel később dirigált is ugyanabban a produkcióban. Világszerte vezényelte Puccini operáját, többek között tíz alkalommal Japánban is, amikor az Operaház társulatával vendégszerepelt a szigetországban. – A Pillangókisasszonyt dirigálva minden egyes alkalommal ugyanazt a megrendülést élem át, amit a darabbal való első találkozáskor. Kortalanul időszerű ez a dráma, az a mélységes részvét és szeretet, amit a szerző a főszereplő iránt érez, átragad a befogadóra is – fogalmaz Pál Tamás.
– Boldog vagyok, hogy itt énekelhetek, mert kellemes a szegedi társulattal dolgozni, kedvesen fogadtak a kollégák. A szerepköröm egyik legnehezebb, legnagyobb főszerepe a Pillangókisasszony hangi, énektechnikai és színészi szempontból egyaránt. A fiatal, tapasztalatlan lánytól el kell jutni az életből sok mindent megtapasztalt, érett nőig, aki a fellegekből indulva megérkezik a pokolba – mondja a premier Cso-cso-szánja, Létay Kiss Gabriella, az Operaház szólistája, aki ezzel a bemutatóval debütál Szegeden.
A másik csapat Gyüdivel
A másik szereposztás élén szombat este a pályakezdő Kovács Évát láthatja a közönség a címszerepben. Pinkertonként ma az Armel-operaversenyen is sikert aratott Balczó Péter, holnap László Boldizsár mutatkozik be. Szuzuki ma Vajda Júlia, szombaton Szonda Éva, Sharpless ma Kelemen Zoltán, holnap Cseh Antal lesz. A szombati előadást Gyüdi Sándor főigazgató vezényli.
Délmagyarország
2012.03.16.