Balikó Tamás 18 évig igazgatta a pécsi teátrumot; most szabadúszóként a cseh Petr Zelenka groteszk komédiáját, a Hétköznapi őrületeket állítja színpadra a kisszínházban.
– A magyar színházakból hiányoznak az ilyen kortárs darabok; Petr Zelenka pontosan felépített, bravúros vonalvezetésű komédiát írt, remek karakterekkel, valóságos élethelyzetekkel. Feladja a leckét, mert forgatókönyv jellegű: pillanatok alatt változnak benne a külső és belső helyszínek. A filmes attitűd annyira erős, hogy a gyakorlottabb színészek filmes módon, redukáltan kezdték játszani, holott fordítva kell, teátrálisabb önkifejezésre van szükség a színpadon – mondja a Hétköznapi őrületeket a kisszínházban rendező Balikó Tamás.
– A darab a rendszerváltás veszteseiről szól. A magyar kulturális kódban van valami pikírt gúny, míg a hrabali, menzeli cseh kulturális örökség megbocsátó szeretettel, empátiával ábrázolja az esendő embereket. Ettől egyszerre mulatságos és szívbemarkoló ez a darab is; kíváncsi vagyok, hogy fogadja a közönség. Szívfacsaró, kacagtató, groteszk, abszurd pillanatok váltják benne egymást.
A Pécsi Nemzeti Színház szabadúszóként dolgozó egykori direktora mostanra feldolgozta már a társulata elvesztésével járó sokkot. – A fenntartó képviseletében szerepet vállaló kultúrcsinovnyikok – ahogy általában az országban – Pécsen is csúnyán intézték a színházi őrségváltást. Ha kétharmados többséggel nyer egy párt, értem, hogy birtokolni akar minden intézményt, csak az nem mindegy, hogyan teszi ezt. Ahogy körülnéztem, gyorsan rájöttem: nem egyedülálló, ami velem történt. Azért kellenek a kormányzó közösséghez közel álló hivatalnokok, mert ők ellenállás nélkül fogadják el a központból érkező intézkedéseket, a pénzelvonást, a gazdasági átalakulást, ami nehéz helyzetbe sodorhat egy társulatot. Nálam az volt az utolsó csepp a pohárban, amikor tavaly megtagadta az önkormányzat, hogy – ahogyan tizennyolc évig mindig – karácsony előtt közel háromszáz dolgozónknak félhavi gázsit kifizessünk. Olyan kollégánk is akadt, akinek arra sem volt pénze, hogy ajándékot vegyen a gyerekének. Azt hittem, viccel az önkormányzat. Amikor kiderült, hogy nem, úgy döntöttem, elég volt. Vezetői csapatommal 138 millió forintos pluszbevételt hagytunk a színház számláján, amikor távoztunk. Nehéz lépés volt, de meg is könnyebbültem – fogalmaz Balikó Tamás. Most a pécsi egyetemen tanít; a marosvásárhelyi színiakadémiával közösen alapítják meg a másoddiplomás színházrendező képzést. Közben a felújított siklósi vár „kapitánya" lett, amit hatalmas lehetőségnek tart, jól sikerült a bemutatkozó szezon, készül a jövő nyári fesztiválra. Addig Haumann Péterrel Az ügynök halálát állítja színpadra Miskolcon, majd a Játékszínben Herczeg Ferenc Kék rókájának főszerepét alakítja.
Délmagyarország
2011.12.08.
Hollósi Zsolt