Unisono címmel új bemutatóra készül a Szegedi Kortárs Balett március 26-án.
Juronics Tamás művészeti vezető koreográfiája mellett egy olasz alkotó munkáját is megtekintheti a nagyérdemű: Mauro Astolfi táncművész Rómából érkezett, az ottani Spellbound Dance Company nevű elismert társulat vezetője, számos jelentős külföldi színház és tánciskola állandó koreográfusa, vendégtanára – olvasható a Szegedi Kortárs Balett sajtóközleményében.
Mindkét egyfelvonásos mű Beethoven zenéjére ölt alakot, éppen a zene nagymestere halálának 183. évfordulóján debütálva. Astolfi Beethoven kamarazenei műveinek dallamára a muzsika és az emberi lélek szárnyalása közti összefüggést kutatja, az ember racionális, tökéletességre törekvő énje és a társadalmi elvárásokat sokszor felrúgó érzelmei közötti konfliktust. Juronics Tamás a IX. szimfóniát választotta, a zenei világban betöltött pozíciója mellett azért tartja nagyszerű műnek, mert máig érvényes gondolatokat fogalmaz meg: az emberi lelkek, szellemek egységes, közös fellángolása, a gondolatok egy irányba hatásának ereje és harmóniája a Szegedi Kortárs Balett vezető koreográfusa szerint régi vágya minden humanista gondolkodónak, és különösen aktuális napjainkban. Juronics táncjátékában arra keresi a választ, hogy vajon túlzott optimizmus-e ez a vágy, vajon az ilyen szellemi „unisono” képes lenne-e változtatni világunkon és mindennapjainkon.
Az Unisono március 26-án 19 órakor látható a Szegedi Nemzeti Színházban, további előadások: március 27., 28.; április 8., 9.,10, valamennyi előadás 19 órakor kezdődik.
Április 17-én a MÜPA Fesztiválszínházában is látható az előadás 19 órai kezdettel.
Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója arról tájékoztatott, hogy társulata heroikus munkát végez, idén a szokásos 70 helyett 120 előadást játszik mindössze 12 táncművésszel, akik pihenés nélkül, szinte folyamatosan dolgoznak. Ilyen esetekben előfordulhatnak sérülések, most például az egyik vezető táncos, Haller János esett át térdoperáción. A táncművész jól van, Varga Endre, az SZTE sebészprofesszora szerint 4-6 hét múlva újból színpadra léphet, őt addig az új darabban Major László helyettesíti, aki Frenák Pál társulatából érkezett Szegedre és mindössze pár nap alatt kiválóan betanulta a koreográfiát. A Szentivánéji álomban Csetényi Vencel, a Szegedi Kortárs Balett táncművésze ugrik be Haller János helyett, a Homo ludens című táncjátékban pedig Juronics Tamás művészeti vezető veszi át táncosa szerepét. Pataki András azt is elmondta, hogy a Szegedi Kortárs Balett a szokásosnál aktívabb jelenléttel szerepel több hazai színházban is: Budapest és Szeged mellett 13 nagyvárosban játssza 8 repertoár darabját. Emellett az együttes külföldi vendégjátékot is vállalt, a 2010-es Shanghai Világkiállításon a nemzetközi hírű zeneszerző, Eötvös Péter Atlantisz című művére készült Juronics-koreográfiát adja elő, az év végén pedig a Kairói Operában lép fel Carmina burana című klasszikusával. Mindemellett a direktor arra is rámutatott, hogy a tavaly hatályba lépő előadó művészeti törvény a társulat megszokott működési biztonságát hátrányosan befolyásolta, az ilyen jellegű együttesek strukturális és financiális hátterét nem határozta meg egyértelműen, ennek következtében a Szegedi Kortárs Balett szerződése mindössze júniusig tart a Szegedi Nemzeti Színházzal és a jövőben is csak áthidaló kontraktust tud számukra biztosítani a teátrum. Pataki András nemcsak a Szegedi Kortárs Balett, de az egész magyarországi táncos szakma képviseletében igyekszik kidolgozni azokat a törvénymódosítási javaslatokat, amelyek a professzionálisan működő, nagy előadásszámot teljesítő társulatok művészi és gazdasági biztonságát garantálják.
szegedma.hu
2010.03.25.