Szeged – Négy előadás erejéig jövő szerdától újra műsorra tűzi a Szegedi Nemzeti Színház Cilea operáját, az őszi Mezzo-fesztiválon nagy sikerrel bemutatott Adriana Lecouvreurt.
Újra láthatja-hallhatja a szegedi közönség a Mezzo-operaverseny győztesét, a Toscában is óriási sikerrel bemutatkozott Adam Diegelt. A publikum kedvencévé vált amerikai tenorista kolléganőjével, a varázslatos Kristin Sampsonnal együtt tér vissza, hogy a jövő héten két alkalommal újra elénekeljék a nagyszínházban az Adriana Lecouvreur két főszerepét. Ugyancsak kétszer éneklik a főszerepeket az évad szegedi felfedezettjei, László Boldizsár, Kónya Krisztina és Érsek Dóra. Cilea operáját Philippe de Chalendar és Pál Tamás felváltva vezényli.
– Cilea műve – témaválasztását tekintve – megkísérelt az operaművészet verista irányához csatlakozni: a történet szinte minden szereplője valós figura volt, és minden esemény tényleg megtörtént. Azonban az igazi verista művekkel szemben – amelyek az egyszerű drámai történésekre koncentráltak – ennek a komplikált sztorinak végül is nem volt meg ugyanaz az ereje, mint Cilea káprázatosan szép muzsikájának. Nem tudjuk, hogy a szerző további művei milyenek, hiszen Cileát – a Parasztbecsületet komponáló Mascagnihoz és a Bajazzókkal népszerűvé vált Leoncavallóhoz hasonlóan – egyoperás szerzőként tartjuk számon. Noha születtek más művei is, ennek az operájának köszönheti, hogy benne maradt a köztudatban – hangsúlyozza Pál Tamás, a színház első karmestere.
– Cileának sikerült az Adriana Lecouvreurben a melódia iránti különleges érzékét egészen magas fokon megmutatnia. Muzsikája operettszépségű: ugyanazzal a könnyedséggel lopja be magát a fülünkbe és a szívünkbe, mint a legszebb operettdallamok. Ugyanakkor ezek a melódiák rendkívül nemesek, kifejezőerejük, énekelhetőségük is a legnépszerűbb szerzőkével vetekszik. Egy-egy dallamnak jelentése van, amikor valamelyik főszereplő felbukkan, mindig felcsendül a hozzá tartozó melódia. Ilyen például Adriana csodálatos áriája vagy a szerelmi duett is – mondja Pál Tamás, aki azt reméli: a jövő heti négy előadás elősegíti, hogy Cilea operája a hazai repertoár szerves részévé váljon. Eddig ez nem sikerült, hiszen az 1992-es operaházi bemutató óta nem játszották.
Délmagyarország
2009.05.15.