Pulzáló színpadon játsszák …

2009-05-08 09:18

… a Faust elkárhozását

Szeged – Az évad legmonumentálisabb produkciójának premierjére készül a szegedi társulat: Berlioz operáját, a Faust elkárhozását Juronics Tamás rendezésében pénteken mutatják be a nagyszínházban.
A díszletet, a jelmezeket Kentaur tervezte, akinek ez már a második Faustja Szegeden: Alföldi Róbertnek is alkotótársa volt a 2003-as Gounod-produkcióban.

– A két Faust-előadás között csupán annyi hasonlóság van, hogy egyik rendezés sem klasszikus felfogású operaprodukció. Alföldi Róbert Gounod operáját a mába helyezte, a mai valóságban próbálta bemutatni a problémakört, amiről a darab szól. Juronics Tamás rendezése vizuálisan, a díszlet szempontjából absztraktabban kezeli a teret. Berlioz darabja eredetileg egy oratorikus mű, roppant jelentős benne a kórus szerepe. Ugyanakkor nincs olyan erős cselekményszála, mint a másik verziónak, ezért sokkal inkább szabad kezet ad a rendezőnek és a díszlettervezőnek is, hiszen nem kell feltétlenül konkrét tereket megjeleníteni –hangsúlyozza Kentaur, akinek a Csipkerózsika után ez a második közös munkája Juronics Tamással.

– Speciális, absztrakt teret tudtunk létrehozni, ami nagyon izgalmasan képes változni. Egyetlen nagy díszletelem, egy levegőben forgó fal határozza meg az előadás képi világát. Ez a fal hol a talaj, hol egy ház vagy egy belső tér homlokzata, hol pedig az Elba partja. Misztikus, kétarcú elem, amelynek negatív és pozitív oldala is van. A produkció egyik meghatározója, hogy erőteljesen pulzáltatjuk a színpadot: hol szűkebb teret, hol pedig nagytotálokat láthat a néző. Sok az olyan jelenet, amikor Faust, Margit vagy Mephisto egyedül van a színpadon – ilyenkor igyekszünk filmszerűen fókuszálni a főszereplőkre.
A Berlioz korabeli öltözködést próbáltuk finoman elemelve, ugyanakkor romantikus közegben tartva visszaadni a jelmezekben, hogy az absztrakt tér mellett a figurák élők és kiemelkedők tudjanak lenni. Csak néhány színnel dolgoztunk, ami erősen kirajzolja a karaktereket, elválasztja egymástól a tömeget és a főszereplőket. Ez nem egy olyan klasszikus opera-előadás, ahol minden felvonásban van egy díszlet, jön a függöny, majd a következő felvonás, itt folyamatosan változik a kép, állandó mozgásban van a tér, ahogy a világ is körülöttünk. Minden szituációra, áriára, kórusrészletre reagál, követi a cselekményt, a zene dramaturgiáját.

Kentaur Berlioz muzsikáját izgalmasnak tartja, úgy véli, nem csak a népszerű Rákóczi-induló nyerheti el a publikum tetszését, hiszen a zeneirodalom két legszebb kórusszáma is ebben az operában szerepel. Margitnak, Faustnak és Mephistónak is komponált a szerző egy-egy csodaszép áriát. – Míg Gounod Faustja népszerű és szórakoztató mű, Berlioz darabja zeneileg sokkal erőteljesebb alkotás. Fantasztikus zenei élményt nyújt, a szegedi szimfonikusok kitűnően interpretálják, így már csak ezért is érdemes meghallgatni. Juronics Tamás erős rendezői koncepcióval megoldotta a dramaturgiai nehézségeket is: Faust és Mephisto tulajdonképpen egyetlen ember jó és rossz énje.

Szereposztás – előadások

Az operát két szereposztásban tűzte műsorra a színház: a péntek esti premieren Faustot László Boldizsár, Mephistót Réti Attila, Margitot Érsek Dóra, Brandert Altorjay Tamás alakítja. A szombati második előadáson Wendler Attila, Kelemen Zoltán, Tóth Judit és Gábor Géza énekel. A bemutatón Gyüdi Sándor, szombaton Kardos Gábor vezényel. Ebben az évadban összesen hat alkalommal játsszák a produkciót, ami jövőre is műsoron marad. További előadások a szezonban: május 10-én (vasárnap), 13-án (szerdán), 14-én (csütörtökön) és 17-én (vasárnap).

Délmagyarország
2009.05.07.