Székhelyi szerint Cura megérte
Szeged – José Cura szegedi gázsija – ami hivatalosan üzleti titok, de a találgatások szerint százezer euró, azaz huszonötmillió forint – ötmillió forinttal volt több, mint a két telt házas Otello-előadás jegyárbevétele. Székhelyi József szerint azonban összességében így is megérte. A június végén leköszönő főigazgató csak azt sajnálja, hogy nem volt bátrabb, nem csinált minden évadban egy hasonló mutatványt.
– A José Cura címszereplésével játszott két Otello-előadás jegyárbevétele ötmillió forinttal volt kevesebb, mint a sztárénekes gázsija. Vendégszereplése tehát ötmillió forint többletköltséget jelentett, ez azonban nem értelmezhető vegytisztán, mert az ide látogató nem szegediek ennek jelentős részét visszaköltötték a városban szállásra, vendéglátásra – állítja Székhelyi József, a Szegedi Nemzeti Színház június végéig hivatalban lévő főigazgatója. A direktor szerint a 9900–19 ezer 900 forintos jegyek egykettőre elkeltek, ami a döntése helyességét igazolta.
– Bár tudtam volna minden évadban hasonló mutatványt csinálni nemcsak José Curával és tavaly Rost Andreával, hanem másokkal is! Bánom, hogy nem voltam még bátrabb, akár a jegyárak tekintetében is, hiszen egy ilyen előadást Bécsben két-háromszoros áron lehetne csak megnézni.
Az Otello költségvetése
Bojtos Mónika elmondta: az Otello produkciós költségvetése a bemutatóig körülbelül 18 millió forint volt, az elszámolás még zajlik. Ebben természetesen nincs benne José Cura gázsija, ami a két bérletszünetes előadást terhelte. A Verdi-operát ebben az évadban összesen kilencszer játsszák, a hét bérletes előadás – a vendégművészek, közreműködők miatt – egyenként további 300 ezer forintba kerül. Számításaink szerint így a kilenc előadás összesen körülbelül 46 millió forint kiadást jelent a színháznak, míg a produkcióra vonatkozó pontos bevételt a bérleti konstrukció miatt nehéz lenne meghatározni. Információink szerint a teátrum új vezetése az Otello továbbjátszását tervezi a következő évadban.
Információink szerint a hannoveri Staatsoper Otello-előadására – amelyben José Cura Szeged után vasárnap lépett fel –, a legdrágább jegyek 100 euróba, azaz 26 ezer forintba kerültek.
– Rendkívül rokonszenves kollégát és egy kiváló művészt ismerhettünk meg José Cura személyében. Az is evidensen kiderült: a szegedi közönség igényli a sztárokat. Nem jutottam be vele a dómba, mert lekapcsolt egy csoport: forrón gratuláltak a meghívásához. Megismerkedtem egy olyan szegedi asszonnyal is, aki mindkét estére vásárolt jegyet, és ezzel nem volt egyedül. A médiában is óriási visszhangja volt Cura fellépésének, ezért úgy gondolom, összességében mindenképpen megérte a színháznak és a városnak is – hangsúlyozza Székhelyi József.
– Mindkét előadáson telt ház volt a nagyszínházban, az összes jegyet értékesítettük, így közel húszmillió forint volt a belépőkből a bevételünk. José Cura szerződése szerint a gázsija üzleti titok, arról nem nyilatkozhatok – mondta Bojtos Mónika, a színház gazdasági igazgatója, aki a százezer euróról szóló találgatásokra nem kívánt reagálni. – Pénzügyi szakemberként az a véleményem, a jövőben akkor szabad bevállalni világsztárok vendégszerepeltetését, ha a bevétel és a kiadás nullszaldós.
Operabarátok véleménye
Gyémánt Csilla, a Szegedi Operabarátok Egyesületének elnöke szerint nagy tett volt José Cura meghívása. A tenorista vonzó személyiség és elsőrangú színpadi művész, olyanok is elmentek az előadásra, akik eddig idegenkedtek a műfajtól. A színháztörténész szerint a magas jegyárak miatt sok olyan néző nem láthatta Curát Otellóként, aki őszintén szereti az operát. Úgy véli, érdemesebb lenne a világsztárokat inkább a szabadtérire meghívni, ahol gazdaságosabban felléptethetők. Szívesen megnézné például Thomas Hampsont Rossini Tell Vilmosában, Rolando Villazónt, Lukács Gyöngyit vagy Komlósi Ildikót több Verdi-operában is. Csernay László orvosprofesszor, aki rendszeresen jár a nagy európai operaházakba, úgy véli, amíg a szegedi operaéletet nem sikerül jobban felpezsdíteni, addig nincs értelme nemzetközi sztárokat meghívni. Ráadásul – szerinte – José Cura szegedi gázsija duplája volt annak, mint amennyit a legnagyobb, leghíresebb operaházakban fizetnek a sztároknak. A professzor jobban örülne, ha fiatal magyar tehetségek kapnának több lehetőséget a szegedi operajátszásban.
Forrás: Délmagyarország
2008.04.17.