Szenvedélyek

2008-03-10 00:34

Sallai Nóra bemutatkozott, Székhelyi József pedig bebizonyította, hogy még mindig jól áll neki a filmvászon. A Pillantás a hídról című Arthur Miller dráma sztárja mégis Gáspár Tibor. A darab a szegedi Kisszínházban látható.

Húsz éve még modern darabnak számított, ma már klasszikus Arthur Miller drámája, a Pillantás a hídról. A szenvedély hatalma örök téma, ezenkívül a mű attól is aktuális, hogy már bennünket is érintenek az ötvenes évek Amerikájának gondjai: a munkanélküliség, a bevándorlók problémái.

Eddie Carbone-t egyszerre sújtja vagy fenyegeti mindegyik, de amibe belehal, az a szenvedély. A dokkmunkást Gáspár Tibor alakítja – öröm nézni, ahogy tönkremegy a színpadon, egyszerre félelmetes és szánni való. A bennünk lévő állati szenvedélyt képtelenség letagadni – mondta Hargitai Iván rendező a bemutató előtt, és Gáspár Tibor arcán, mozdulatain törés nélkül követhető a folyamat, ahogy egyre inkább képtelen ellenállni a vágyainak.

Pataki Ferenc játéka az első felvonásban vígjátékos – talán Eddie gúnyolódásainak köszönhetően is –, de a második részben férfias Rodolpho válik belőle. Megyeri Zoltán Marco bőrében kemény igazságosztó – nőnemű nézők megjegyzése: jól áll neki a soknapos borosta. Eddie felesége, Beatrice Arthur Miller szerint nagyon is felelős a tragédiáért, ehhez képest Fekete Gizi megteszi, amit lehet, hogy újra elcsábítsa a férfit. Hiába, mert ott van Sallai Nóra (Cathrine), aki a nevelőapja nyakába ugrik, ölébe ül, és kombinéban járkál előtte. Nóra egyszerre nő, aki visszaél a hatalmával és gyönge kislány, aki csodálkozik a nyilvánvalón. A színésznő nehéz szereppel kezdett a szegedi társulatban, és jól teljesít.

A természetellenessel elfedni a természetet, ezt erősíti a díszlet is: a Carbone család háza félig kész, mindent nejlon, a fogyasztói társadalom kedvelt anyaga – itt jelképe – borít. A kisszínházban újra bebizonyosodik a tétel: ha a színpadon van egy telefon, akkor az előbb-utóbb csörögni fog. Vagy legalábbis felhívják rajta a bevándorlási hivatalt. Eddie és Alfieri ügyvéd (Székhelyi József) tárgyalásainak színhelye egy narancssárga Skoda. Ami bent zajlik, a színpad fölötti vásznon követhető. Jó megoldás, már csak azért is, mert kiderül, hogy Székhelyinek még mindig jól áll a filmvászon.

Nem luxuscikk egy komolyabb gondolatokkal bíró darab – ezt is Hargitai Iván nyilatkozta, és úgy tűnik, igaza van. Megkockáztatom: a Pillantás a hídról kapcsán katarzisról beszélni sem luxus.