A Csipkerózsika továbbjátszása

2009-12-02 14:53

A Szegedi Kortárs Balett felnőtteknek szóló produkciója újra megtekinthető a Kisszínházban!

Játéknapok: 2009. október 20., 21., 24., 25.

 

A Csipkerózsikát  mindenki ismeri, akár a Grimm testvérek meséje, Csajkovszkij balettzenéje vagy Walt Disney rajzfilm adaptációja nyomán. A mandulaszemű kedves kislány figurája mögé nézve azonban egy kevésbé bűbájos történet rajzolódik ki. A romantika kora után a történetet a XXI. században újraéleszteni, ijesztő lehetőség. Egy klasszikus mese, ahogy még nem láttuk. Álmok, vágyak, szexualitás: avagy nézzünk a dolgok mögé, hátha ott alszik egy szépség.
A történet eredetije 1697-ben jelent meg Charles Perrault tollából. Csajkovszkij balettjét 1889-ben írta meg. 120 éve. Ébresztő!

A mese és az álom egyfajta kút vagy forrás, melyből mindig a saját szomjunknak és befogadó-képességünknek megfelelő módon tudunk meríteni. Amikor a meséhez fordulunk, akkor az mindig azokat a felismeréseket, élettapasztalatokat, bölcsességet tudja közvetíteni számunkra, melyek az adott helyzetben saját érettségi szintünknek megfelelően, számunkra hozzáférhetőek.  

A serdülőkor a nagy és hirtelen változások kora, amikor a teljes passzivitás és letargia periódusai a heves aktivitás periódusaival váltakoznak, s ez utóbbi még veszélyessé is válhat az egyénre nézve, amikor meg akarja mutatni, hogy ki ő, vagy szabadjára ereszti a benne uralkodó feszültséget. A serdülők, mint a tündérmesékben, megpróbálják környezetükkel elfogadtatni, hogy ők fiatal nők, és ezt gyakran veszélyes kalandok segítségével akarják bizonyítani.  Ez a fejlődési szakasz valóban teli van veszélyekkel: a serdülőnek meg kell válnia a gyermekkori biztonságtól: ezt jelképezi, hogy eltéved a mindenféle veszélyt rejtő erdőben; meg kell tanulnia szembenézni saját erőszakra való hajlamával és szorongásával: ezt jelképezik a mindenféle vadállatokkal vagy sárkányokkal való találkozások és tapasztalatok. Ebben a folyamatban a serdülő elveszti korábbi ártatlanságát.

A romantika korával ellentétben manapság a serdülőket nemi érésük első periódusában, mikor még lelkileg nem felkészültek nemiségük tudatos megélésére, kezelésére, rengeteg szexuális impulzus, néha atrocitás éri. Ezáltal a csipkerózsika jellegű bezárkózás, lelki tüskék növesztése, nem a nemi érés ijesztő változása okán, annak feldolgozására alakul ki, hanem az ideje korán megélt, még feldolgozatlan szexuális élmények hatására.
A darab a Csipkerózsika mese összes verziójának és számos, a történetet analizáló írásnak olvasása után, szabad asszociációjából születő képek egymásba illesztésével jött létre. Ezért a történet csak a különböző érzetek, állapotok, hangulatok egymásba fonódó láncolata bontakozik ki.