Amikor azt olvassuk, hogy Grúz Állami Népi Együttes és elkezdünk emlékeket keresgélni a fejünkben, hogy vajon ez melyik együttes, nos, akkor járunk jó helyen, amikor azt gondoljuk, hogy ezek azok „eszement” táncművészek, akik akár arra is képesek, hogy egy óriási ugrás után egészen egyszerűen térdre érkeznek meg a padlóra. Igen. Térdre. Az egész világ érthetetlenül áll azelőtt, hogy hogyan csinálják mindezt. Arról már szót sem merünk említeni, hogy a férfi táncosok az előbb említett látványos ugrások és forgások mellett a lábujjhegyükön közlekednek a színpadon mindezt széles mosollyal az arcukon.
A “Sukhishvili” Grúz Állami Népi Együttes mely az első hivatásos állami tánccsoport volt Grúziában, hivatalosan 1945-ben alapította Iliko Sukhishvili és Nino Ramishvili. Ők elválaszthatatlan partnerek voltak úgy a színpadon, mint a magánéletben. Eltökéltséggel és új ötletekkel telve, megvalósították az álmukat, melynek eredményeként létrehozták a társulatot. A közös életük egy kreativitással teli kaland volt, mely táncosok generáción keresztül teljesedett ki. Teljes mértékben nekik köszönhető, hogy a grúz nemzeti tánc az egész világon ismertté vált.
1985-ben, Iliko Sukhishvili halála után, Tengiz Sukhushvili (1938-2007), addigi táncos, lett a társulat művészeti igazgatója, így folytatva a családi hagyományt. Jelenleg lánya, a társulat alapítóinak unokája, Nino Sukhishvili főigazgató vezeti a társulatot; az ifjabb Iliko Sukhishvili, az alapítók fiúunokája pedig a művészeti igazgató és a vezető koreográfus. 1945 óta a Sukhishvili család három generációja szentelte az életét a Grúz Állami Népi Együttesnek.
A társulat a világ szinte összes színpadán óriási sikerrel lépett fel többek közt Sydney Operaházban, az Albert Hall-ban, a Coliseumban, a Metropolitan Operaházban és sok más híres helyszínen. A Grúz Állami Népi Együttes volt az első és az egyetlen népi társulat, mely a leghíresebb és legigényesebb színpadon, a milánói Teatro Alla Scala-ban felléphetett. Példátlan esemény volt: a függönyöket 14 alkalommal húzták fel, ami egy megdönthetetlen rekord.
A 70 éves jubileumát ünneplő Grúz Állami Népi Együttes élőzenével kísért kétórás műsora a grúz nép harcáról, szenvedéséről és hősiességéről szóló történet. Mesés jelmezek és gyönyörű koreográfia mutatja be a grúzok lelkét: a férfiak meglepetést okoznak a temperamentumukkal és az egyszerre harcias és nemes természetük bemutatásával. Hihetetlen képességeik lenyűgöző példái a keménytalp nélküli puha bőrcipőikben, lábujjon bemutatott forgások és ugrások, vagy a két szívdobbanás között lezajló fél térden bemutatott pörgéseik. Lélegzetelállítóan gyönyörű nők suhannak a színpadon és bájos táncukkal magával ragadják a nézőket. A műsor a grúz történelmet állítja közönségpróba elé. A grúz lélek sajátosságai izgalomba hozzák a nézőket és felejthetetlen élményekkel töltik meg a szívüket.
A Grúz Állami Népi Együttes folyamatosan megújította a grúz táncot, mivel a társulat nem tánc múzeum, így változnia, fejlődnie és haladnia kell a korral. A folklór témákat (koreográfia, zene) modernizálják és klasszikus tánc elemekkel töltik meg. Ez teszi a társulatot egyedülállóvá és a többi társulattól eltérővé.
Külföldi sajtó megjelenések:
“A program egy két és félórás dupla fortissimo."
The Washington Post, USA,
“Lélegzetelállító ritmus, ami lenyűgözi a közönséget és féktelen lelkesedésre ösztönöz.”
Le Point, Franciaország,
“Egyenesen fantasztikus! A Grúz Állami Táncegyesület emlékeztet rá, hogy a hagyományok ápolásában helye van a magas művészetnek. A társulat klasszikus értékeket képvisel, rend és harmónia hatja át. Még a bravúros harci táncaik is azokat viselkedési szabályokat közvetítik, melyek a csatamezőn vezették őket. ...a reakcióképesség a kérdés, nem a hitelesség... Ezeknek a grúzoknak a titka az, ahogyan az egyetemesben közvetítik a különlegeset.”
New York Times, USA
"...vitathatatlanul... nincsen náluk nagyszerűbb néptánccsoport a világon."
The Washington Post, USA,
“Ezek a félelmetes koreografikus harcosok, kiknek levegőben suhogva összecsapó kardjairól szó szerint szikrák záporoznak miközben lábujjhegyen pörögnek, vagy csak egyszerűen csinosítják magukat páváknál büszkébben, elsősorban és mindenek előtt pompázatosak.”
New York Post, USA,
“A Grúz Nemzeti Balett egy egyedülálló fenomén, amit egyszer az életben mindenkinek látnia kell. Igazi szélvész van a színpadon.”
Le Figaro, France
“Soha senki nem aratott még ekkora diadalt a La Scala-ban”
Corriere de la Sera, Olaszország,
A temérdek táncos makulátlanul szinkronizált mozgása tökéletesre csiszolta a társulatot. Elképesztő technikáról és atletikusságról tettek tanúbizonyságot. A kivételes egyéni képességeik bemutatásra kerülnek a “versengő” szólóikban, ahol az egyes táncosok egyénileg lépnek fel és aratják le a tapsot. Jelmezeik pontosan tükrözik a grúz népviseletet, és minden térséget bemutatnak.
Diana C. Stomsvik, “Voice of America”
“Egy ilyen gondosan kidolgozott koreográfia egy kis létszámú csoporttól is lenyűgöző lett volna, de nyolcvan táncossal és több jelmezcserével az előadás kétszer olyan lenyűgöző, szinte kimerítő látvány. A társulat egyedülálló élményt nyújtott a tánc szerelmeseinek, és egyedi alternatívát a modernebb táncoknak.”
Sean Santiago “Arts & Entertainment, USA
“A Grúz Nemzeti Táncegyüttes figyelemre méltó színvonala azt sugallja, hogy a Grúziában kialakult káosz és változások ellenére az ország kultúrájának megőrzése kiemelt prioritás.”
Hedy Weiss – Dance critic – Chicago Sun Times,
“A Grúz Balett egy diadalmas előadása. A triumphant performance of the Georgian Ballet. Lenyűgöző technika, elegancia, ízlés, újító rendezés.”
Repeblique France,
“Egy népi drágakő klasszikus vonásokkal.”
The New York Times, USA
“A világ legjobb táncosai. A grúz táncosok repülnek. Vihar van a színpadon”
Daily Mirror, Australia, USA
“A Grúz Nemzeti Táncegyesület képesnek tűnik arra, hogy a világ legegyszerűbb eszközével: az emberi testtel hozzanak létre csodákat.”
Saint Antonio News, USA
“A Grúz Állami Táncegyesület mindig is büszke volt befogadó művészi politikájára: elemeiben merit a balettből, a kortárs- és a néptáncból. A jelenlegi vezető koreográfus, Iliko Sukhishvili Jr. szenzációs eredménnyekkel tartja fenn a társulatot” – Voice of Dance, USA,
“akár térdükön pörögnek mint a szél, csinos fekete bőr csizmájuk visszahajló orrán forognak vagy a levegőt hasítják halált meghazudtoló csatában, a társulat férfi táncosai csodásan megragadják hazájuk vezéreinek vad versengő természetét…. Szálldosó fátylakba burkolt nők borzolták a színpad felszínét, gyors és könnyed lépteikkel hosszú ruháik alatt, mintha csapágygolyókon suhantak volna egy másvilági erőtől.”
Hedy Weiss – Dance critic – Chicago Sun Times,
Az eredeti Grúz Állami Népi Együttes a Sukhishvili legutoljára 2002-ben volt Magyarországon, vagyis pontosan 14 évvel ezelőtt. Néhány hasonló társulat ugyan több alkalommal is volt, de hát eredeti csak egy van. Elkezdhetnénk felsorolni, hogy mely országokban voltak már, de szinte a világ összes pontját ideírhatnánk. Az Egyesült Államok, Anglia, Japán, és Európa legelőkelőbb színpadain hódították már meg a közönséget. Most egy nagy szerencsének köszönhető, hogy közel egy hónapig tartózkodnak kis hazánkban. A nemrégiben itt járt Virsky – Az Ukrán Állami Népi Együttes igazgatója ugyanis személyes jó barátja a Grúz Állami Népi Együttes vezetőjének és mivel ők nagyon szép élményekkel tértek haza, hát javasolták nekik, hogy ez a szervező iroda tényleg profi. Érdemes velük dolgozni a magyar közönség pedig nagyon hálás.